VELKOMMEN

HVAD ER MINDFUL MOVEMENT ?

Mindful movement er en række simple og stille yoga/pilates inspirerede bevægelser ofte i takt til det naturlige åndedræt . Det foregår på et niveau, hvor alle kan være med. Det er en behagelig og indsigtsgivende måde at samle din krop og dit sind på , der giver dig mulighed for at tage en pause fra dit indre tanketyranni.

Hvor mindfulnessbaseret kognitiv terapi inkluderer en del samtale og en del stillesiddende øvelser, kan du her bruge kroppen mere aktivt og samtidig få trænet opmærksomheden.

Er du typen der ikke er motiveret for lange terapeutiske snakke, men trænger til udvikling kunne denne metode være noget for dig. Hvis du f.eks er nybegynder i mindfulness/meditation, eller er styret af mange tanker pga. travlhed/stress, eller andre lidelser som angst, depression, fysisk smerte, så kan mindful movements anbefales. Det er behageligt, samtidig med lærer du sandsynligvis noget meget vigtigt om dig selv. I visse tilfælde kan en samtale om din lidelse være omsonst, hvorimod dit sind vil have mere brug for en pause, hvor du bare er tilstede med simpel bevægelse .

I mindful movements træningen er der fokus på en vekselvirkning mellem bevægelse og stilstand. Du lærer at være nysgerrigt registrerende omkring dine egne kropsfornemmelser og tærskler, samtidig med at du bevæger dig. Vores kultur lægger på den ene side op til, at vi skal kontrollere, være effektive og handlende , så vi på den anden side mest får slappet af ved at sove, se tv og konsumere alverdens sager og indtryk.

I mindful movements lærer du at slappe af , mens du handler.

– du lærer at være helt nærværende og vågen, imens du slapper af !

Når dine tanker kører på højtryk, kan det indimellem være svært at bremse dem, hvis kroppen ikke gør noget aktivt. De kan i nogen tilfælde også blive værre ved at snakke meget om det negative, derfor er mindful movements en god teknik at lære.

Selvom vi ikke nødvendigvis snakker så meget om dine daglige udfordringer under denne træningsmetode, siger en hel del tidligere deltagere/klienter at de efter denne træning er blevet meget bedre til at stoppe op i dagligdagens travlhed og mærke deres egen automatpilot, trække vejret dybt og finde ro midt i travlheden. De er blevet opmærksomme på, at der er opstået for store spændinger i maven, fordi der er så mange gøremål at kroppen bliver unødigt overaktiv og urolig. Deres træning med mindful movements har gjort de er blevet bedre til at passe mere på sig selv.

Du kan vælge at lære et par enkelte mindful movements alene i klinikken eller skrive, at du vil på venteliste til en gruppe til et længere forløb.

EN ØVELSE:

Stræk dine arme så højt du kan. Stræk dem så højt, at du kan mærke hele rygraden blive helt lang som en elastik. Bliv ved at stække de spredte hænder op ad, som skulle de nå noget langt ude i universet . Mærk hvordan alle spændinger, evt. smerte, pulseringer osv. føles. Hvad mærker du helt præcist? Bevæg dig langsom og registrende til en hvile position, liggende eller siddende og bare mærk hvilke effekter, der i kroppens fornemmelser.

Mærk vejrtrækningen.